En el Dia de la Visibilitat Intersex, Iolanda Melero respon a les nostres preguntes.
El terme hermafrodita procedeix de la mitologia grega. [...] En el món animal o vegetal, l’ésser viu hermafrodita posseeix els òrgans masculins i femenins alhora, o un òrgan mixt, de manera que pot produir cèl·lules masculines i femenines. Aquest terme està en desús per a referir-se a persones, i a més, no es coneix cap ésser humà amb la capacitat de produir tant òvuls com espermatozoides. Les denominacions més actuals són intersexualitat o DSD (Disorders of Sexual Development, anomalies del desenvolupament sexual), termes paraigües per a referir-se a persones que tenen una configuració anatòmica (dels genitals externs i interns), hormonal i/o genètica que no es correspon amb els paràmetres típics de dona o d’home, i que socialment es consideren ambigües o mixtes.
L’activista intersex argentí Mauro Cabral
defineix així la intersexualitat:
«Comencem
pels intersexuals. Qui són? Qualsevol que haja nascut amb un cos sexuat
diferent a la mitjana femenina o masculina, i en particular els qui van ser
sotmesos a intervencions mèdiques per a corregir-ho, i els qui han sigut i són
violentats pel maltractament familiar, social i institucional d'aquesta
distinció. On estan? A tot arreu. Com se’ls reconeix? No se’ls reconeix, passen
inadvertits entre la gent perquè són aquesta gent: la veïna heterosexual, el
capellà donant missa, el gai de la mà amb la seua parella, la lesbiana a
l'escala de la facultat, el porter bisexual, la travesti que agafa un taxi amb
dues amigues, el transsexual que atén el quiosc, l'àvia, l'oncle, la fillola,
la cosina, el conegut del bar, la cunyada d'algú. Qualsevol persona pogué haver
nascut amb un clítoris “molt” llarg o un penis “molt” curt, amb testicles que
no van descendir, o amb ovotestis, sense vagina, amb el foradet per a orinar al
costat o a la base del penis, amb cromosomes XXY o XO, amb algun dels múltiples
cossos sexuats que la medicina va anomenar primer en la llengua de les
“síndromes”, i ara en la dels “trastorns”. Aquells als qui es diu intersexuals
som en general hòmens o dones que encarnem una diferència entre tantes: en
nosaltres, el gènere masculí o femení es va inscriure literalment i amb
violència, a través de procediments que cercaven convertir-nos carnalment en hòmens
i dones iguals als altres.»
No hi ha acord sobre el nombre de persones
intersexuals al món. La biòloga nord-americana Ann Fausto-Sterling assenyala
que l’1,7% dels nadons presenta alguna forma d’intersexualitat, i que entre un
1 i un 2 per mil de criatures és difícil respondre a la pregunta de si és
xiquet o xiqueta. Altres estudis parlen d’un nadó per cada 4.500 naixements.
D’altra banda, no tots els bebés amb intersexualitats naixen amb genitals
externs ambigus, ni les seues famílies o el personal mèdic han de decidir-ne el
sexe “oficial”. També hi ha una gran variabilitat respecte al moment en què es
“descobreix” la intersexualitat –abans de nàixer, en el naixement, en
l’adolescència o, fins i tot, en l’edat adulta–, no sols per la diversitat
biològica sinó pel secretisme que tradicionalment l’ha acompanyada.
Atesa la variabilitat de situacions
intersexuals i de vivències, autores com Núria Gregori (2015) prefereixen
parlar d’intersexualitats o d’estats intersexuals. A més a més, el
terme disorder o anomalia ha estat
considerat patologitzant per part de col·lectius intersex, que prefereixen
parlar de Differences of Sexual
Development (diferències del desenvolupament sexual o desenvolupament
sexual diferent o divers). Amb tot, l’activisme intersexual encara no té molta
presència a l’estat espanyol i hi ha encara poques persones que es visibilitzen
com a tals.
Tot i que la situació està canviant, molts
bebés intersexuals són sotmesos a cirurgies correctives que pretenen
normalitzar uns genitals que en la major part dels casos no causen dolor ni són
perjudicials per a la salut. Els arguments mèdics pretenen evitar l’angoixa de
les famílies, el dany emocional que se suposa que patirà el nadó pel rebuig
social o els problemes juridicoadministratius derivats de la indefinició. La
majoria d’aquestes intervencions solen anar encaminades a convertir els nadons
en xiquetes, ja que és més fàcil llevar –un clítoris considerat massa gran– que
posar –convertir un penis xicotet en un de gran–, i perquè per al model
hegemònic, la sexualitat és sinònim de coit heterosexual, i una dona i un home
“funcionals” han de tindre, respectivament, vagina i penis (d’una mida
estàndard). L’activista intersex nord-americana Cheryl Chase ha denunciat que
la mutilació genital africana es considera un ritual bàrbar que desfigura; en
canvi, l’extirpació dels clítoris dels bebés intersexuals s’anomena
cliteroplàstia i es considera una pràctica científica que normalitza una desviació.
[...] La intersexualitat curtcircuita el sistema sexe-gènere i el binomi home-dona com a natural i immutable perquè la variabilitat de l’anatomia humana no cap en aquestes dues caselles. El dia 26 d’octubre és el Dia de la Visibilitat Intersex. Aprofitem per a mostrar la diversitat i la bellesa de tots els cossos.
Informació de la guia "Els nostres cossos, els nostres drets".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada